vrijdag 6 juli 2012

Minder douchen is beter voor u! Waarom is dat dan beter?



Veel mensen douchen dagelijks, omdat ze denken dat dit hygiënisch is. 
Steeds meer Amerikanen stappen uit gezondheidsoverwegingen van deze gewoonte af. 
Ook worden natuurlijke schoonheidsmiddeltjes steeds populairder.



Boeren
Onze huidige cultuur van hygiëne, van dagelijks wassen, zeep en deodorant gebruiken, ontstond in de jaren '40. 
Er zijn volgens deskundigen echter veel redenen om jezelf minder te reinigen en meer als jezelf te ruiken. 
"We moeten onszelf niet meer wassen zoals we dat deden toen we nog boeren waren", aldus auteur Katherine Ashenburg van 'The Dirt on Clean: An Unsanitized History'. 
"Sinds de opkomst van kantoorbanen en auto's was de nood om ons te wassen nog nooit zo klein, maar toch doen we het nu meer dan ooit."

Voordelen
Minder douchen is goed voor de natuurlijke oliën van je  huid en je bespaart er water mee. 
Door minder shampoo te gebruiken help je je droge lokken vocht vast te houden, het is beter voor je krullen. 
En bij mannen is het zelfs fashionable om er slordig bij te lopen. 
Onlangs ontdekten wetenschappers dat op je huid goede bacteriën leven die je niet zomaar mag wegwassen. 
Deze 'leiden namelijk je eigen huidcellen op' om eigen antibiotica aan te maken", aldus professor en dermatoloog Richard Gallo.
 "Deze doden slechte bacteriën." 
Te vaak douchen kan als laatste je huid droger maken en zelfs eczeem veroorzaken.



Griep
Toch is niet iedereen een voorstander van deze trend. 
Andere deskundigen waarschuwen dat mensen die veel met andere mensen in contact komen zich regelmatig moeten wassen, zeker tijdens het griepseizoen.

13 opmerkingen:

  1. Gast 06 jul 2012 20:05
    Spreekt mij zeer aan! Ik heb een droge huid en moet het dagelijks "invetten" Kan naar het strand, maar zo vet als een paling.
    `k Ben ontzettend blond en de dermatoloog heeft gezegd, dat het daar iets mee te maken heeft. Ik lijd er niet onder!
    Groet van Duck.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Opmerkelijk "Bij mannen is het zelfs fachionable om slordig bij te lopen. Gadverderrie, dus ook ongeschoren en stinkend. Nee, liever zelf goed verzorgend man dan een man die zich verloederd en slordig bijloopt. Gewoon minder zeep gebruiken en minder lang douchen is de oplossing.
    Zal wat zijn als een hete zomer is. Dan wil je toch niet in stinkend zweet lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad.Desnoods kun je je zonder zeep wassen onder een lauwwarme straal, maar dat helemaal niet wassen is gewoon smerig!

      Verwijderen
    2. Het probleem is ook niet het wassen zonder zeep o.i.d., maar de uitwerking die hedendaagse shampoos op je huid hebben. Afspoelen is prima.

      Verwijderen
  3. Ik hanteer de no poo methode.
    Ik gebruik dus geen shampoo en ga nu mijn 4e week in.
    We smeren ons zelf in met chemische middeltjes om toch vooral maar lekker te ruiken, en vernagelen ons huid en systeem daarmee.
    Ook gebruik ik voor mijn lijf Black African raw Soap......een beetje back to nature dus, en dat bevalt mij vele malen beter dan al die chemische troep.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooit heb ik gelezen dat wassen met zeep de beschermlaag van je huid weghaalt en dat dat allergie kan verergeren. Sindsdien was ik mij gewoon met warm water en gebruik ik alleen shampoo. Gaat prima hoor en ik stink niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer wat nieuws? Nou ik haak af, gewoon ff lekker fris douchen 's morgens pak je mij niet af....

    Maurice

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kan je wassen met een washandje gevuld met haverzemelen. en als extra gezichts en lijfolie gebruik ik biologische kokosolie die ik ook gebruik om te bakken.
    Werkt supergoed, trekt gelijk in de huid en je ruikt neutraal, dus niet naar kokos!

    Wat je niet kan eten moet je niet op je lijf smeren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De huid is bedekt met een dunne laag talg-met-water mengsel waarin bacterien leven. Dit systeem vormt een barriere tegen agressieve bacterien. Als je je teveel wast, en vooral als je antiseptice rotzooi gebruikt, zoals Unicura, vernietig je de beschermende laag en hebben bv stahyloccen kans om een steenpuist te maken.

    Verpleegkundigen die gedrild worden in hygiene en steriliteit kunnen nogal eens doorslaan en zich continu 'steriel' wassen.

    Je kunt je huid wel met creme insmeren, creme is een vet/water emulsie. Cremes worden in honderden soorten en merken aangeboden. Gewoonlijk zijn de duurste merken niet beter dan de goedkoopste. Het goedkoopst is halvarine, dat bovendien geen schadelijke reukstoffen bevat.

    Het insmeren met boter, zoals onder 'primitieve' Afrikaanse stammen voorkomt vermindert de kans op malaria, omdat de muggen geweerd worden door de afbraakproducten van boter. Moderne Afrikanen doen dit natuurlijk niet, want ook bij hen heeft de beschaving toegeslagen



    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga een keer in de week onder de douche en niemand zegt mij dat ik stink..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook ik douche één keer in de week en was ook mijn haar een keer in de week. Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet was. Natuurlijk wel! Maar alleen de weke delen van mijn lichaam, dat is wel nodig natuurlijk. En misschien is dat de reden dat ik nooit ziek ben?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik was te schoon zei mijn huisarts indertijd ,ik waste mijzelf elke dag lekker met een zeepje en mijn haar om de dag...kreeg uitslag nu douche ik kort mijn haar 2 maal per week met helft shampo...ruik altijd fris en mijn huid is er erg op vooruit gegaan gebruik babyspul voor mijzelf bevalt prima

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het beste is voor dat je onder de douch gaat je met badschuim wassen en daarna kort afspoelen.
    Beter voor de huid en beter voor de knip. zonden toch al dat water onnodig weg laten lopen.

    BeantwoordenVerwijderen