Hoe zit het nou eigenlijk?
Mag je telefoon aan blijven tijdens het vliegen of niet?
En waarom bestaan er zuurstofmaskers in een vliegtuig; maken die het echt veiliger?
En hoe zit het nou precies met het eten dat je aan boord krijgt voorgeschoteld?
Al deze vragen en meer worden nu eindelijk eens beantwoord.
Een aantal piloten en stewardessen hebben een boekje opengegooid over de duistere waarheden van het fenomeen vliegen.
We geven je bij deze graag een openhartig inkijkje.
1. De koptelefoons zijn niet nieuw
‘Ik werkte voor het magazijn dat zorgde voor de levering van koptelefoons aan bepaalde luchtvaartmaatschappijen.
De headsets die je ontvangt zijn alles behalve nieuw.
Na gebruik worden ze namelijk gewoon opnieuw ingepakt.
Oh ja, en natuurlijk worden ze ook ‘schoongemaakt’.’
2. Piloten slapen het grootste gedeelte van de vlucht
‘De helft van de piloten slapen tijdens het vliegen.
En één op de drie keer dat ze wakker worden, aanschouwen ze hun partner of co-piloot in een diepe slaap.’
3. De echte waarheid achter zuurstofmaskers
‘Nadat de maskers naar beneden vallen, heb je slechts vijftien minuten aan zuurstof.
Die tijd gaat in op het moment dat de maskers naar beneden vallen.
Echter is dat meer dan genoeg tijd voor de piloot om je naar een lagere hoogte te brengen waar je wel kunt ademen.’
4. De echte reden dat het licht in het vliegtuig dimt op het moment dat een vliegtuig landt
‘Wanneer een vliegtuig in de nacht landt, dan dimmen ze het interieurverlichting.
Dit doen ze voor het geval dat iedereen het vliegtuig moet evacueren.
Op deze manier zijn je ogen al gewend geraakt aan het donker.
Zo zie je beter wanneer je het vliegtuig verlaat.’
5. Het voedsel
‘Mijn vader werkt voor een groot luchtvaartmaatschappij en hij vertelde me twee dingen: Ten eerste mogen twee piloten nooit hetzelfde voedsel eten.
Zelfs niet delen.
Dit is zo afgesproken in het geval van voedselvergiftiging.
Ten tweede kan je worden ontslagen wanneer je voedsel steelt.
Zelfs als het eten wordt weggegooid, mag je het niet pakken zonder de toestemming van je leidinggevende.’
6. De waarheid over het vliegen met huisdieren
‘Het is mijn baan om het vliegtuig te laden en er is één onderwerp dat ik niet vaak genoeg kan benoemen.
En dat is hoe huisdieren worden behandeld.
Terwijl je luchtvaartmaatschappij de best mogelijke acties zal ondernemen, kunnen sommige situaties niet worden vermeden.
Zoals het lawaai op het platform.
Ik kan er niet tegen zonder gehoorbescherming, dus stel je voor hoe een huisdier zich zal voelen.
Denk alstublieft twee keer na voordat je een huisdier meeneemt.’
7. Wat stewardessen echt doen nadat ze omroepen om alle elektronica uit te schakelen.
‘Mijn zus is een stewardess.
Nadat ze iedereen vertelt om alle elektronische apparaten uit te schakelen, gaat ze naar de achterzijde van het vliegtuig, haalt ze haar telefoon tevoorschijn en begint ze berichten te versturen.’
8. Bliksem en de kracht van een piloot
‘Mijn vader is al bijna 20 jaar een piloot.
Blijkbaar worden vliegtuigen regelmatig door de bliksem getroffen.
En wanneer een passagier een scène maakt voordat het vliegtuig is vertrokken, heeft de piloot de zeggenschap om hem of haar te weigeren om vervolgens te vertrekken.
Wanneer de deuren gesloten zijn, heeft de piloot de macht om mensen te arresteren, boeten te schrijven en zelfs het testament van een stervende passagier op te nemen.’
9. Drink geen water tenzij het uit een flesje komt
‘Drink nooit, maar dan ook nooit water dat niet uit een flesje komt.
Raak het zelfs niet aan!
De reden hiervoor is namelijk dat de poort om toiletten te reinigen een voetlengte is verwijderd van de poort van drinkwater te voorzien.
In sommige gevallen wordt dit zelfs door dezelfde persoon onderhouden.
Niet altijd, maar als je niet op het platform staat om dit te controleren, weet je het nooit.’
10. Het drinkwater dat wordt gebruikt voor koffie en thee is smerig
‘Naast bovenstaande reden hebben we hier nog meer bewijzen voor.
De watertanks in de soms wel zestig jaar oude vliegtuigen worden nooit schoongemaakt.
Het groenachtige vuil op de muren van die tanks is zo smerig, dat het op sommige plekken een centimeter dik kan zijn.
Dit is dus echt een afrader!’
11. De toiletten kun je ontgrendelen van buitenaf
‘Je bent in staat om de toiletten te ontgrendelen van buitenaf.
Er is namelijk, in de meeste gevallen, een mechanisme te vinden achter het ‘niet roken’ bordje.
Til gewoon de klep omhoog en schuif de bout om de deur te ontgrendelen.’
12. Hoe er echt wordt omgegaan met je bagage
‘Als je denkt dat een sticker met de woorden ‘breekbaar’ ervoor zorgt dat we voorzichtiger zijn met je bagage, dan heb je het mis.
In dit geval gooien we er alleen maar harder mee.
Als het pakketje zegt ‘deze kant boven’, dan gaat het pakket ondersteboven.
Verder moeten we ervoor zorgen dat zowel de vracht als meer dan honderd tassen mee aan boord kunnen.
Dit gaat ook passen, hoe dan ook.
Ik moet wel zeggen dat wanneer we een ‘i love bagage medewerkers’ sticker zien, we extra goed voor die tas zorgen.’
13. Hoe een piloot de landing aanpakt
‘Wanneer je een zware landing in slecht weer ervaart, dan is dat niet omdat de piloot een gebrek aan ervaring heeft.
Het is in feite opzettelijk.
Als een landingsbaan bedekt is met water, dan moet het vliegtuig een harde landing maken om de waterlaag te doorboren.
Landingen zijn niets anders dan gecontroleerde crashes.’
14. De waarheid achter het uitschakelen van elektronische apparaten
‘Mobiel elektronische apparaten zullen nooit een vliegtuig neerhalen, maar het kan wel enorm irritant zijn voor piloten.
Stel je eens voor dat je in de cockpit zit.
Je daalt af naar je bestemming en dan hoor je honderden telefoons tegelijkertijd die allemaal een signaal oppakken en berichten ontvangen. Ik heb wel eens mededelingen van de verkeerstoren gemist op die manier.’
meer op: http://5-five-5.blogspot.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten