Saussof.
Wat?
Groene ketchup van Heinz.
Wat was de bedoeling?
Sauzenfabrikant Heinz wilde in 2000 innoveren en 'iets'met de ketchup doen.
Het bedrijf dacht aanvankelijk aan een blauwe variant, maar koos voor groen.
Vooral kinderen tussen de zes en twaalf jaar vonden groen een erg goede kleur voor een nieuwe saus, zo bleek uit marktonderzoek.
Wat ging er mis?
In de VS verkocht Heinz in het eerste jaar 25 miljoen flessen, het jaar daarop praktisch geen.
Internationaal was er sowieso weinig belangstelling.
Mensen raakten in de war van de kleur.
Als je gewend bent aan rode ketchup, is het gek als dat verandert.
Om die reden is blauwe cola van Pepsi ook nooit een succes geworden.
Twee jaar na de lancering verdween de groene ketchup uit de schappen.
Wijze les?
Het oog wil ook wat.
Heinz vergiste zich in het belang van gewenning en natuurlijke kleuren.
Als tomaten rood zijn, dan is ketchup dat in de beleving van mensen ook.
meer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten