Heb je copyright op Facebook?
Als je een Facebook-account hebt, heb je het onderstaande plaatje, of de Engelstalige variant, vast een aantal keer voorbij zien komen. De afbeelding dook op kort nadat Facebook aanpassingen in hun privacybeleid aankondigde.
Dit is het pareltje:
Het tekstje klinkt wel professioneel, toch?
‘Ik verklaar hierbij het volgende’ klinkt ook lekker officieel.
We zijn de laatsten die dat zullen ontkennen.
Maar heeft zo’n plaatje nut?
We doken eens in de kleine lettertjes.
Het probleem zit ‘em in een paar dingen.
In het tekstje hierboven claimt de schrijver het auteursrecht over zijn/haar foto’s terug.
Het probleem is; iedereen wordt al beschermd door dat auteursrecht.
Facebook zegt het hier zelf.
Ook in de Servicevoorwaarden, waarmee iedere Facebook-gebruiker akkoord is gegaan, lees je het volgende:
Je bent zelf eigenaar van alle inhoud en informatie die je plaatst op Facebook en in je privacy- en app-instellingen kun je bepalen hoe dit wordt gedeeld.
En dan dat zinnetje over het commerciële gebruik van jouw foto’s.
Dat is iets waar veel Facebook-gebruikers zich druk om maken.
Je wilt immers toch niet dat je foto’s worden gebruikt in advertenties?
Facebook verbieden om dit te doen, lijkt misschien geregeld met deze afbeelding maar niets is minder waar.
In diezelfde Servicevoorwaarden, waar je dus mee akkoord bent gegaan toen je je Facebook-account aanmaakte, lees je namelijk:
Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd.
We geven je inhoud of informatie niet zonder jouw toestemming aan adverteerders.
We geven toe; dat laatste zinnetje klinkt niet heel geruststellend.
Hoe ga je dat immers controleren?
Maar helaas voor iedereen die de afbeelding deelt, is het dus niet mogelijk om de overeenkomst die je sloot met Facebook eenzijdig te wijzigen door simpelweg een statusupdate te plaatsen.
Stop dus maar met delen; om van Mark Zuckerberg en zijn schrikbewind uit te komen zul je, je voelt hem aankomen, je Facebook-account moeten verwijderen.
meer op http://5-five-5.blogspot.nl/
meer op http://5-five-5.blogspot.nl/
Bron: Gawker.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten