vrijdag 18 november 2011

Breien. Hoe oud is de techniek van breien?



Breien is tegenwoordig een trendy tijdverdrijf.
 En dat terwijl de handwerkkunst al eeuwen wordt beoefend. 
Zeker is dat er ten minste 1400 jaar wordt gebreid. 




Maar of en hoe lang de mensheid daarvoor al met breinaalden overweg kon, is niet bekend. 
Wat wij wel weten: breien is een veel recentere uitvinding dan spinnen en weven. 
Het oudste bewijs van breien komt uit Egyptische graven. 
Daar vond men sokken die vermoedelijk ergens tussen 300 en 600 na Christus gemaakt zijn.
 Wij kunnen dan ook concluderen dat breien waarschijnlijk in het Midden-Oosten is uitgevonden. 
Veel meer is er niet over bekend.




Ik moest op de lagere school leren breien. 
Dat moest een onderbroek worden in een vies kleurtje creme. 
Daar ik linkshandig ben kon ik er niets van. 
Had ik met moeite 2 rijtjes gebreid werd er weer 1 1/2 rij uitgetrokken. 
Vandaag kan ik nog steeds niet breien. 
Mis ik het? 
Nee. 
Ik vraag mij wel eens af er linkshandige mensen zijn die wel kunnen breien!

- De langste sjaal die ooit werd gebreid is 3.463 meter en 73 cm lang. 
De Noor Helge Johansen deed er 23 jaar over om hem af te maken.
- Het wereldrecord simultaanbreien staat op 937 deelnemers.
- De langste naalden ooit in gebruik waren 3,5 meter en hadden een doorsnede van 8 cm. 
De Britse kunstenares Ingrid Wagner gebruikte ze in 2008 om een enorm breiwerk te fabriceren van 10 rijen en 10 steken.

meer op http://5-five-5.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten