zondag 6 november 2011

Houten fietsen. De toekomst?

Renovo MTB

De Amerikaanse Fietsenbouwer uit Oregon bouwt frames van hole, houten buizen.


Racefietsen, hybrids en mountenbikes (foto) Renovo levert zo ongeveer alle modellen. 
Hout is het beste materiaal voor een fietsframe vindt men bij het bedrijf. 
Het is stijf, oersterk maar toch flexibel. 
Licht en schokabsorberend. 
Het heeft geen last van metaalmoeheid en is milieuvriendelijk. 
Prijs: vanaf 2.950 dollar

Sano mahonie fiets

De Japanse scheepsbouwer Sueshiro Sano besloot zijn geluk ook eens op het land te beproeven

.
 In 2007 bouwde hij zijn eerste mahoniehouten racefiets. 
Frame, velgen, stuur zijn allemaal van hout. 
Er is zelfs een bidonhouder van mahonie bij te krijgen. 
Prijs: onbekend.

Calfee Bamboo

Het bamboe wordt eerst gerookt en verhit. 
Dan worden de pijpen op maat gezaagd en aan elkaar geplakt met in epoxy gedrenkt hennep.


Zo maakt het Amerikaanse Calfee Design zijn bamboe frames. 
Volgens de bouwers is het bamboe frame stijver dan de meeste carbon frames. 
Ze noemen het bovendien ‘the most crash tolerant frame’. 
En de vibratiereductie is ‘amazing’. 
Veel werk is het wel. 
Per frame is een ambachtsman veertig uur bezig. 
Die kosten daarom 2.995 dollar per stuk.

Greencycle

Niet in productie, maar wel zo te maken. 
Op het ontwerp en prototype van de Greencycle studeerde Nieuw-Zeelander Paulus Marinka in 2010 af.


De fiets is bedoeld voor gebruik in de derde wereld en
zou met weinig kosten, vervuiling of ingewikkelde onderdelen, lokaal te fabriceren moeten zijn. 
Het houten frame is gemaakt van gelamineerd bamboe.

Gunneweg

Deze schitterende fiets van massief hout is van Nederlandse bodem.


Meubelontwerper Jan Gunneweg uit Alkmaar (uitgeroepen tot Jonge Ondernemer 2011 van die stad) bouwde hem. 
Opvallende detail: de enkele houten spaak in ieder wiel. 
Als extraatje maakte Genneweg er ook nog een bijpassende, houten zonnebril bij. Prijs: onbekend

Lagomorph

Dat het ook simpeler kan, bewijst deze fiets.


Een houten fiets maak je van houten balken, dachten de ontwerpers van meubelmaker Lagomorph Design in Chicago. 
Het frame is van walnoot en de fiets
wordt op bestelling gemaakt. 
Prijs voor een complete fiets: vanaf 6000 dollar.

Waldmeister

12.900 euro. 
Zoveel moet je neerleggen voor de houten fiets van Waldmeister.


Maar den heb je ook 100 procent Duitse degelijkheid. 
Het frame is gemaakt van lokaal gewonnen hout en de gebruikte
lijmen zijn zo milieuvriendelijke mogelijk. 
De Waldmeister won vele ontwerpprijzen, waaronder de Red Dot Design award 2008.

Splinterbike

De Brit Michael Thomson bouwde wat ongetwijfeld de meest extreme houten fiets ter wereld is.


De Splinterbike bestaat voor 100 procent uit hout. 
Er zitten zelfs geen schroeven of spijkers in. 
Alleen multiplex (en houtlijm). 
In plaats van kogellagers gebruikt Thomson oliehoudend hardhout. 
Zoals met meer briljante uitvindingen, komt de Splinterbike voort uit een weddenschap (om 1 pond). 
De fiets is (nog) niet te koop.

meer op http://5-five-5.blogspot.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen