dinsdag 3 april 2012

Soweto: het grootste township van Zuid-Afrika.



Het zal de beeldvorming zijn, en de associatie bij het horen van het woord 'township'.


Afgekalfde, blikken huisjes, afval; een krottenwijk waar de grenzen van de menselijke waardigheid onder het nulpunt zijn gedaald.
Soweto ruikt naar armoede, zeker, maar een van de beroemdste townships ter wereld is ook een stad met liefst 230


scholen, vier sportstadions, het Chris Hani Baragwanath-ziekenhuis - het grootste van Zuid-Afrika - twee theaters, vier reusachtige zwembaden, luxe bungalows en, echt waar, de Soweto Golf Club.
De afspiegeling van heel Afrika.


"Ik noem het op mijn tours altijd een buffet.
 Alle smaken zijn er, behalve witte," zegt gids Jeff Moloto.

Ik ben zelf in het township van Port Elisabeth (Zuid-Afrika) geweest. 
Ik schaamde mij dat ik blank was.



meer op http://5-five-5.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten