dinsdag 13 maart 2012

Hond of kat: wie past bij je karakter?



Ben jij een katten- of hondenliefhebber? 
Zelfs wie geen viervoeter in huis haalt, heeft bepaalde voorkeuren.
 De reden is dat beide dieren heel wat vertellen over je eigen karakter, zo stelt een nieuwe Amerikaanse studie.

Honden zouden socialer zijn en willen eerder behagen.
 Katten schijnen introverter en nieuwsgieriger zijn. 
Volgens het onderzoek aan de Universiteit van Texas zouden katten- of hondenliefhebbers in meer of mindere mate over dezelfde persoonlijke kenmerken als hun dier beschikken.




"We weten al langer dat baasjes met katten of honden over andere karaktertrekken beschikken. 
Tot nu toe wisten we nog altijd niet op welke vlakken ze verschillend zijn," vertelt psycholoog Sam Gosling. 
"Eerdere studies onderzochten de verschillende persoonlijkheidskenmerken van een hond of kat, maar hielden er geen rekening mee dat een baasje zowel een hond als kat kan bezitten".



Na onderzoek bij duizenden dierenbaasjes, hanteren de vorsers dergelijke persoonlijkheidskenmerken:

- Hondenliefhebbers bleken meer extrovert te zijn. 
Ook schenen ze, in vergelijking tot de kattenmensen, over meer eigenschappen als vertrouwen, positiviteit en energie te beschikken. 
Ook zelfdiscipline, structuur en verantwoordelijkheidzin worden hen meer toegeschreven.

- Kattenbaasjes bleken meer neurotische kwaaltjes als stress, angst en zorgen te kennen, weliswaar met een open blik tegenover de wereld. 
Kunst en creativiteit, net als onconventionele ideeen worden eerder aan hen toegeschreven.

Volgens de onderzoekers kan deze screening helpen om het ideale huisdier met je karakter te doen matchen.

meer op http://5-five-5.blogspot.nl/

2 opmerkingen:

  1. DroomhuisinHongarije

    13 mrt 2012 12:46
    Ik heb het gelezen en heb 2 honden en 2 katten geniet van alle 4.
    Ben ik een honden of een katten mens??? En wat zegt dát over mijn karakter?
    Groet,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. van 64 kan niet meer zeggen hoeveel honden en katten bij ons zijn geweest!!!!!!denk dat ik half dier half mens ben ,,,veel vedriet veel vreugde,met al ons beestes ,,zelf nu nog,, Gamin onze hond,4 katten paarden4 16 kippen zwanen6 eenden2 en 16 katten buiten dat we verzorgen met eten enz,,,,,,,,,doen we onze Bea niet ,en alle onze dode beestjes zijn in onze hof begraven rond de treulwilg ,waar ik later ook kom ,,zoo is mij testament ,rond mijn beestjes zal ik rust vinden,,,,,,,mijn man ook de papieren zijn gemaakt,maar ik ben een mens voor alle beestje is nu een spin of muis zal er nooit kwaad aan doen ,dus wat ben ik ,,NIET NORMAAL,,ben 35 jaar vepleester geweest ,mijn roeping zat er dan al in denk ik,(de eerste die ik zie dat een beest of mens kwaad doe kan mij niet houden ,,dan ben ik stout) dus ben ik er voor gekozen om toch een beetje geluk te brengen aan onze arme rakkers,sorry dat mijn bericht zoo lang duurde ,lucht mijn hart eens op,,,,,betty

    BeantwoordenVerwijderen