maandag 8 oktober 2012

Hoe zit het nu eigenlijk met die winterbanden?



Moeten we nu wel of geen winterbanden gebruiken tijdens de winter.
Uit een  onderzoek, door Goodyear Dunlop, onder 3.500 automobilisten in zeven EU-landen blijkt dat er heel wat twijfel bestaat bij de chauffeurs.
Het onderzoek toont aan dat wijdverspreide misvattingen over banden, met name over de rol van winterbanden, nog altijd een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid.


De wetgeving met betrekking tot winterbanden verschilt in alle Europese landen.
Sommige landen, zoals Duitsland, verplichten automobilisten om over te schakelen van zomer- naar winterbanden, terwijl andere, waaronder Engeland, helemaal geen wetgeving voor winterbanden hebben.
Verder hebben Europese landen vaak wetten die verschillend zijn van die in buurlanden.

Zomerbanden in sneeuw = gevaar
"Verkeersveiligheid is een grote zorg en de verwarring over winterbanden moet worden opgelost om het autorijden veiliger te maken", zegt Tom Delforge, Directeur Communications Goodyear Dunlop voor Europa.
"Wanneer 43% van de automobilisten denkt dat het geen probleem is om met zomerbanden in de sneeuw te rijden als je maar voorzichtig bent, dan is dat een serieus gevaar.
Wij moeten het bewustzijn van de mensen vergroten, niet alleen over winterbanden, maar ook hoe de juiste banden voor de juiste omstandigheden kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid in het algemeen."

Onwetendheid troef
34% van de automobilisten die meewerkten aan het onderzoek wist zelfs niet eens zeker of ze nu zomer- of winterbanden onder de auto hadden.
Meer dan 33% van de ondervraagde chauffeurs geeft toe dat ze "weinig of niets" weten over hoe banden de remafstand of grip op de weg beïnvloeden.
Standaardbanden verliezen in de winter, op gladde en koude wegen, hun grip tegenover hun speciale zomercompound. Dit kan tot een gevaarlijk lange remweg leiden.




Remafstand
Een voorbeeld: een auto met winterbanden die 80 km/u rijdt, heeft een remweg van 70 meter.
Bij dezelfde snelheid zou deze auto op zomerbanden meer dan 110 meter remweg nodig hebben - dat is 40 meter meer dan op winterbanden.
Vergelijkbare tests bij temperaturen onder het vriespunt op een natte weg laten soortgelijke voordelen zien voor de auto met winterbanden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten