zaterdag 13 oktober 2012

Aardige god maakt misdadig.



Geloof je in de hemel?
En in de hel?
Als je in dat laatste gelooft, dan gedraag je je waarschijnlijk voorbeeldig.
De psycholoog Azim Shariff uit Oregon bestudeerde de geloofsgegevens van 140.000 mensen uit maar liefst 67 landen en de criminaliteitscijfers van diezelfde landen.



Wat bleek?
In landen waar meer mensen in de hemel geloven dan in de hel, zijn de misdaadcijfers hoger dan in de landen waar geloof in de hemel en hel ongeveer even sterk zijn.
Shariff speculeert dat mensen die alleen in een hemel geloven hun god een meer vergevingsgezind  karakter toeschrijven, dan mensen die denken dat er ook een hel bestaat.
Hemelgelovers denken volgens hem eerder met onethisch gedrag weg te komen.
In het kort: wie in een hel gelooft, gedraagt zich netter om later niet op zijn donder van God te krijgen.


- Een kwart van de Nederlanders gelooft in de hel.
- Van de regelmatige kerkgangers is dat liefst 58 procent.
- Van de mensen die nooit naar de kerk gaan, gelooft 10 procent in het bestaan van de hel.


1 opmerking:

  1. GoudGeel

    13 okt 2012 17:54
    Hallo Tineke ,

    Ik geloof nergens is .
    Ik zou niet weten wat ik verkeerd doet zorg voor mijn vrouw en kinderen en kleinkinderen .
    Zal wel zien als het zover is waar ik terecht komt .

    Maar als jij erin gelooft heb ik daar respect voor .

    Groet,
    GoudGeel .

    Fijn weekend .

    BeantwoordenVerwijderen