zondag 22 januari 2012

De grootste scheepsrampen uit de geschiedenis.



Costa Concardia.
De scheepsramp met de Costa Concordia voor de Toscaanse kust kostte het leven aan zeker 14 mensen. 
Er zouden ook nog 19 vermisten zijn. 
Meer dan 4.000 mensen werden met succes geëvacueerd. 
Het schip botste vrijdagavond met een rots voor het eiland Isola del Giglio. 
De kapitein wordt er ondertussen van beschuldigd te dicht naar het eiland gestuurd te hebben.


Senopati Nusantara
De Indonesische veerboot zonk in een storm op 30 december 2006. 
Door de omstandigheden duurde het dagen voor de overlevenden gered konden worden. 
De meeste van de minimaal 400 opvarenden waren dan reeds omgekomen. Toch werden op 8 januari 2007 nog vijftien overlevenden op een vlot gevonden door een vrachtschip. 
Volgens de administratie zouden er slechts 200 passagiers aanwezig zijn, maar in werkelijkheid was dit minimaal het dubbel.


Al Salaam Boccaccio '98.
Op 3 februari 2006 raakte de Egyptische veerboot in de problemen. 
Volgens getuigen was enkele uren na vertrek brand uitgebroken in de machinekamer. 
De bemanning besloot door te varen maar mogelijk kwam het dek door het blussen onder water te staan. 
Kort daarna maakte het schip slagzij en zonk het. 
Het schip had 1401 opvarenden, van wie slechts 387 mensen gered konden worden. 
De meeste opvarenden waren pelgrims die terugkwamen van de hadj in Mekka.


Joola.
De Senegalese veerboot Joola kapseisde op 26 september 2002 voor de kust van Gambia. 
Meer dan 1.800 mensen kwamen om het leven, slechts zestig opvarenden konden de ramp overleven. 
Later kwam aan het licht dat de veiligheidsvoorschriften volledig in de wind waren geslagen. 
Zo was de Joola gebouwd voor slechts 600 passagiers. 
Premier Mame Madior Boyé werd daarop ontslagen.


Estonia.
De veerboot zonk op 28 september 1994 op weg van Tallinn naar Stockholm. Met 853 dodelijke slachtoffers is het de grootste scheepsramp in de Europese naoorlogse geschiedenis. 
Het schip maakte water toen in zwaar weer vermoedelijk de boegklep afbrak. Binnen het halfuur ging de boot volledig ten onder. 
Hoewel hulp op de druk bevaren Oostzee er snel bij was, konden slechts 137 mensen gered worden. 
Hoge golven maakten de reddingsoperatie extra moeilijk. 
De meeste slachtoffers vielen door onderkoeling in de open zee. 
Na de ramp werden de eisen voor de stabiliteit van dergelijke schepen aangepast.


Doña Paz.
De Doña Paz kwam op 20 december 1987 in aanvaring met de olietanker Vector voor de Filippijnen. 
De lading van de Vector vatte snel vuur en sloeg over op de veerboot. 
Door de snelheid waarmee het vuur zich verspreidde, was er geen tijd om de reddingsboten te laten zakken. 
Slechts 21 mensen slaagden erin aan de vuurzee te ontkomen. 
Bij de ramp kwamen officieel 1576 mensen om maar het werkelijke dodental ligt vermoedelijk veel hoger. 
Er wordt geschat dat de veerboot meer dan 4.000 opvarenden had. 
Dat maakt de ramp met de Doña Paz waarschijnlijk de grootste scheepsramp ooit in vredestijd.


Herald of Free Enterprise.
De ramp van 6 maart 1987 in de Noordzee zit bij veel Belgen in het collectief geheugen. 
Het roll-on-roll-offschip, met één groot dek, kapseisde vlak na vertrek uit Zeebrugge op weg naar Dover. 
Aan de oorzaak lagen zowel organisatorische fouten als actieve fouten zoals het openlaten van de boegdeur. 
Daardoor kon er water vrij naar binnen stromen. 
Het schip kapseisde op 91 meter voor de Belgische kust, waardoor de hulpverlening snel en efficiënt op gang kwam. 
De meeste slachtoffers vielen door uitputting in het koude zeewater. 
193 mensen konden niet meer gered worden.
 In totaal vervoerde het schip zo’n 600 passagiers.


Titanic.
Het verhaal van de Titanic die in april 1912 tijdens zijn eerste reis in aanvaring kwam met een ijsberg is wereldberoemd door de film met Leonardo DiCaprio en Kate Winslet. 
Door de botsing werd de stuurboordzijde op verschillende plaatsen doorboord. Binnen drie uur was het schip gezonken in de Atlantische Oceaan. 
Nochtans werd het cruiseschip bij de opening door rederij White Star Line voorgesteld als onzinkbaar. 
Bij de ramp met de Titanic kwamen 1552 opvarenden om het leven. 
Door het gebrek aan reddingssloepen overleefden slechts 705 mensen de ramp. 
Om paniek te voorkomen bleef het orkest na de botsing gewoon voort spelen.


Méduse.
De schipbreuk van het Franse schip Méduse op 2 juli 1816 is berucht, mede dankzij het schilderij 'Le redeau de la Méduse' van Théodore Géricault. 
Bij de ramp kwamen 160 opvarenden om het leven, van wie 137 mensen die achtergelaten werden op een vlot. 
Het schip was vastgelopen op een zandbank. 
De verhalen van de overlevenden over de slecht georganiseerde reddingsoperatie bracht de Franse regering in diskrediet.


Batavia.
De Batavia was een zeilschip van de Verenigde Oost-Indische Compagnie uit de zeventiende eeuw. 
Het schip sloeg lek op een rif voor de Australische westkust op 4 juni 1629. 
De meest opvarenden konden zich redden op een naburig koraaleiland. 
Meer nog dan een schipbreuk gaat het verhaal van de Batavia over muiterij: heel wat reizigers werden vermoord door kapers.
In 1995 werd een reconstructie van het schip ter water gelaten.

meer lezen op http://5-five-5.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen