maandag 2 januari 2012

Heel bijzondere landschapsarchitectuur



De Nederlandse journalist Thijs Zonneveld heeft een droom: een berg van 2 kilometer hoog in het verder vlakke Nederland. Hoe harder hij met zijn idee lacht, hoe concreter de plannen worden om het ding effectief te bouwen, zo lijkt het. Als het er ooit van komt, wil Thijs skipistes, haarspeldbochten, bobsleebanen, een alpenweide en bergdorpjes. Het idee krijgt stilaan vorm, al hebben we dit elders ter wereld nog al geflikt. Landschappen zijn drastisch veranderd door toedoen van de mens. Lees maar mee.


Normaal gezien hebben we niets te zoeken in Guatemala, op enkele Mayaruïnes en suikerrietplantages na. Of het moest de bodemloze put van Guatemala-Stad zijn. Een letterlijke dan. Hij ontstond in 2010 na een tropische storm en verzwolg meteen een huizencomplex van 3 verdiepingen alsof het niets was. Blijkbaar hebben we dit aan de mens te danken omdat het ondergrondse rioleringsnetwerk zo belabberd slecht is aangelegd.


Dit jaar is de brug tussen Danyang en Kunshan officieel geopend. Meteen goed voor een wereldrecord van de langste brug ter wereld, een ongelofelijke 164,8 kilometer lang. Alsof het niets is, hebben de Chinese ingenieurs de brug door het meer van Yangcheng getrokken, een plas water van 9 kilometer lang. In ons land zou je van Arnhem tot de Kust rijden zonder één keer de grond te raken.


Spijtig genoeg is de menselijke impact niet altijd even positief. De grootste menselijke vuilnisbelt drijft rond in de Stille Oceaan, midden op zee. In de jaren '80 van de vorige eeuw was hij voor het eerst voorspeld en ondertussen bedekt deze drijvende compostbak van zo'n 100 miljoen ton volgens schattingen een oppervlakte van 700.000 tot 15 miljoen km², afhankelijk van de sterkte van de golfstroom. Luchtbeelden bestaan niet, omdat het plastic, de chemicaliën en andere rotzooi van schepen net onder het wateroppervlak heel langzaam afbreekt.


De langste brug staat (eventjes) op naam van de Chinezen, het hoogste gebouw is voor de Verenigd Arabische Emiraten. Burj Khalifa in Dubai is met zijn hoogte van 829,84 meter een zegen voor basejumpers. De plaatselijke sjeiks zijn maar wat trots op hun flatgebouw/kantoor/hotel, al is het maar een kwestie van tijd voordat er nog een hogere toren verrijst.


Als je toch in Guatemala bent, kan je evengoed doorreizen naar Panama. Dit piepkleine Midden-Amerikaanse land is beroemd voor één ding: het Panamakanaal. Hoe ambitieus kan je zijn, gewoon eventjes een continent doormidden graven om twee oceanen met elkaar te verbinden? Elk jaar passeren er zo'n 14.000 schepen, een duidelijk bewijs dat dit 77 kilometer lange bouwwerk uit 1914 nog steeds zijn nut heeft.


En weer naar China, waar de Drieklovendam een immens project bleek te zijn. Dit lievelingsproject van Mao Zedong was klaar in 2006 en mag zich de grootste waterkrachtcentrale ter wereld noemen. De cijfers zijn indrukwekkend: voor het 2335 meter lange bouwwerk was 27,2 miljoen m³ beton nodig en 463.000 ton staal (63 Eiffeltorens). Het waterreservoir is 660 kilometer lang en 1,12 kilometer breed met een capaciteit van 39,3 km³ water. In totaal is er een gebied van 632 km² onder water gezet voor het reservoir alleen al.


Eigenlijk hoeven we helemaal niet zo ver te reizen voor een ongelofelijk bouwwerk. Napoleon himself bedacht al een tunnel om Frankrijk met Groot-Brittannië te verbinden en sinds 1994 is Napoleons droom werkelijkheid. Geen enkele tunnel ter wereld ligt meer onder water dan de Kanaaltunnel. Omdat we er per trein door kunnen razen aan ongeveer 150 km/u, bereiken we de Britse Eilanden nu al ruim 17 jaar op amper 20 minuten tijd.


De mens wil almaar meer, dat is de aard van het beestje. De gevolgen van gratuit geldgewin zie je in de Russische stad Mirny, waar een open diamantmijn een enorm gat geslagen heeft. De Russen zitten ondertussen al op een diepte van ruim 530 meter, met een krater van 1,2 kilometer breed. Ondertussen mogen er zelfs geen helikopters meer over vliegen omdat de plaatselijke winden hen naar beneden zouden zuigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen