Water in de magnetron! ( zeker lezen, want bijna niemand weet dit denk ik. Ik wist dit
niet, jij wel?)
Een 26-jarige man wilde een kopje koffie.
Hij deed water in een kop en zette dit in de magnetron om te verwarmen (iets wat hij al talloze malen daarvoor
had gedaan).
Op hoeveel minuten hij de timer zette is niet bekend, maar hij wilde dat
het water zou koken.
Wanneer hij het eindsignaal hoorde, nam hij het kopje uit de magnetron.
Hij keek in het kopje en zag dat het water niet borrelde, maar plotseling "spoot" het
omhoog in zijn gezicht.
Het kopje bleef intact, maar al het water was in zijn gezicht gevlogen als een gevolg
van de opgebouwde energie.
Zijn hele gelaat staat vol blaren en hij heeft 1ste en 2de graads brandwonden
waaraan hij mogelijk littekens zal overhouden..
Het is ook mogelijk dat hij het zicht in zijn linkeroog gedeeltelijk verloren is.
In het ziekenhuis vertelde de dokter die hem verzorgde, dat dit een vrij vaak
voorkomend ongeluk is en dat water op zichzelf nooit zou mogen opgewarmd worden
in een magnetron.
Als water op deze manier wordt opgewarmd, zou er iets in het kopje moeten
geplaatst worden om de energie te verspreiden, zoals bv. een roerhoutje, of een
theezakje, etc... (niets van metaal uiteraard).
Het is evenwel veel verstandiger om water op te warmen in een waterkoker!
General Electric's zegt hierover het volgende:
Water en andere vloeistoffen die in een magnetron tot koken worden gebracht, zullen
niet altijd borrelen wanneer zij het kookpunt bereiken.
Ze kunnen zelfs super verwarmd geraken, en totaal niet borrelen.
De superverwarmde vloeistof zal uit de kop omhoog borrelen wanneer deze
verplaatst wordt, of wanneer er een lepeltje of een theezakje in wordt geplaatst.
Om te voorkomen dat dit gebeurt, en om verwondingen te voorkomen, mogen
vloeistoffen nooit langer dan 2 minuten per kop verwarmd worden...
Na het opwarmen laat je het kopje best 30 seconden in de magnetron
staan vooraleer het te verplaatsen of er iets in te doen.
Ik heb dit doorgestuurd om zoveel mogelijk mensen hiervoor te waarschuwen en
onnodige ongelukken te vermijden.