Met deze naam is het dan ook niet gek dat deze experimentele trein het uiterlijk van een zeppelin had.
Als navolging op de Aérowagon bedacht de Duitse vliegtuigingenieur Franz Kruckenberg in 1929 dat, wanneer men een vliegtuigmotor en een propeller aan deze trein zou toevoegen, er een volledig nieuw soort trein ontwikkeld kon worden.
Na diverse tests en aanpassingen lukte het Kruckenberg in juni 1931 om een Schienenzeppelin te bouwen die met een maximum snelheid van maar liefst 230.2 km/h zelfs een nieuw wereldrecord vestigde voor het snelste benzine aangedreven railvoertuig op het land.
Net zoals met vele vreemde treinen, kwam ook de Schienenzeppelin al snel aan zijn einde.
Kort nadat hij het record op zijn naam had kunnen schrijven verdween de eerste en tevens ook enig gebouwde Schienenzeppelin van de baan.
Met een open propeller bleek het veiligheidsrisico toch te groot, zeker wanneer de trein overvolle stations zou aandoen.
Daarnaast bleek de propeller ook nog eens erg onhandig om andere wagons aan te koppelen en hiermee een langere trein te vormen.
https://5-five-5.blogspot.com/
https://dorpenstedennederland.blogspot.com/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten