dinsdag 14 april 2015

Dierenliefde: Waarom schreeuwen katten zo bij het paren?


Alles wat je altijd had willen weten over het seksleven van dieren maar nooit durfde te vragen.

Niet alleen huiskatten, ook tijgers en andere katachtigen geven zo'n ijzingwekkende schreeuw aan het eind van de paring.
Het vrouwtje maakt hier mee haar ongenoegen kenbaar.



Mannelijke katachtigen hebben weerhaakjes aan hun penis, die bij het terugtrekken pijn veroorzaakt bij het vrouwtje.
Dat schijnt nodig te zijn om de eisprong te stimuleren.
Een andere functie zou zijn om het vrouwtje ervan te weerhouden er voortijdig vandoor te gaan.



De kat zal als gevolg van de pijn even schreeuwen en fel uithalen naar het mannetje.
Maar heel erg lijkt ze er niet mee te zitten.
Het weerhoudt haar in elk geval niet van om een paar minuten daarna doodleuk weer met hem te paren.

- De daad zelf duurt kort, maar leeuwen doen het dagenlang tot wel 40 keer per dag!

maandag 13 april 2015

Wielrennen: Knapper is rapper.


Het beste prestatieverhogend middel voor wielrenners is ..... een knappe kop.
Proffietsers met mooie gezichten presteren in de Tour de France beter dan minder knappe concurrenten, ontdekte evolutionair bioloog Erik Postma van de Universiteit van Zurich.
Hij liet proefpersonen de gezichten van 80 deelnemers aan de Tour van 2012 op aantrekkelijkheid beoordelen.



Vervolgens legde hij de aantrekkelijkheid van die renners naast hun prestaties in individuele tijdritten en de einduitslag.
Op enkele uitzonderingen na bleken knappe fietsers rapper dan hun minder knappe collega's.
De snelste 10% van de Tourrenners werd 25% aantrekkelijker beoordeeld dan de slechtst presterende 10%.
Postma denkt dat het uiterlijk van de renners hun fysieke vermogens verraadt.
Hoe beter ze zijn, hoe aantrekkelijker ze zijn als partner.



- Knappe én snelle Tourrenners van 2012:
Rui Costa uit Portugal, Tejay van Garden uit de USA en Maxime Monfort uit België.
- De knapste renner, de Fransman Amael Moinard, presteerde in die Tour middelmatig (45e plaats).
- Beste Nederlander onder de beoordeelden was Steven Kruiswijk.
Qua prestaties eindigde hij als 23e (van de 80), qua uiterlijk werd hij 30e.

zondag 12 april 2015

Porno verblindt vrouw.


Niemand gelooft nog dat masturberen blind maakt.
Maar kijken hoe anderen dat doen, kan wel voor slecht zicht zorgen.
Dat ontdekte Hieu Kim Huynh uit Groningen.



Hij liet 12 vrouwen en 11 mannen kijken naar erotische films terwijl hun hersenen werden gescand.
Er gebeurde bij de mannen niks onvoorziens.
Maar toen de vrouwen naar vrouwvriendelijke porno keken, schoof er een soort waas voor hun ogen.
Hun primaire visuele cortex ging op een verlaagd toerental draaien, wat betekent dat ze minder goed keken.
De onderzoeker vermoedt dat dit komt doordat er andere hersengebieden om de aandacht schreeuwen, zoals die voor seksuele opwinding.
Het zou ook kunnen dat de beelden zo voor zich spreken, dat de vrouwen aan een half oog genoeg hebben.

Shockwave met 36.000 pk.


Deze vrachtwagen staat niet in brand.
Hij is gewoon even lekker wat brandstof aan het opmaken.



Shockwave is de snelste truck ter wereld.
Het monster haalt 600 km per uur, dankzij zijn 3 straalmotoren die samen 36.000 pk leveren.
Hij wordt gebruikt voor races over afstanden van een paar 100 meter.
Voor het afleveren van een nieuwe wasmachine is het apparaat volstrekt ongeschikt.

zaterdag 11 april 2015

Wat is het oudste station van Nederland?


Station Valkenburg is het oudste, bestaande station van Nederland.
Het gebouw werd officieel geopend op 23 oktober 1853.
Het stationsgebouw is ontworpen door de architect Jacobus Enschede.



Hij liet zich inspireren door het paleis van koning Willem II in Tilburg.
Het 'treinkasteel' is gemaakt van blokken mergel uit de Limburgse mijnen.
Het gebouw is nu een Rijksmonument.
De eerste trein die in Valkenburg stopte, reed van Maastricht naar Aachen.
Later werd het station ook verbonden met Heerlen.
In Valkenburg stopt nog steeds een stoomtrein van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.



Deze attractie vervoert mensen op de ouderwetse manier van Valkenburg naar Simpelveld en weer terug.
De allereerste stations lagen aan de spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem, maar dat waren noodgebouwtjes en bestaan niet meer.