maandag 6 juni 2016

Democratie: Geen toekomstvisie.


Democratie zorgt voor kortetermijndenken. 
Politici vinden het belangrijker om hun macht te behouden dan om een doordacht beleid te voeren en kiezers denken vooral aan hun eigenbelang.
Dus belonen de politici hun achterban met allerlei 'cadeautjes' in de vorm van aangename maatregelen.
De gevolgen op de lange termijn zijn van later zorg.
Zo merken we het effect van milieumaatregelen op zijn vroegst over 50 jaar, terwijl we die nu wel al in onze portemonnee voelen.
Dat is dus niet populair.
10 km per uur harder mogen rijden op de snelweg daarentegen, levert direct plezier op.



Dit principe staat in de economie bekend als de 'tragedie van de meent', wanneer iedereen in zijn eigenbelang handelt, gaat op de lange termijn iedereen er ook op achteruit.
Een gemeenschappelijk stuk weidegrond wordt ook wel meent genoemd.
Elke boer heeft er belang bij om daar zo veel mogelijk koeien neer te zetten.
Maar als alle boeren dat doen, raakt het land overbegraasd en heeft uiteindelijk niemand wat.



Het gevolg van het kortetermijndenken voor ons?
Leeggeviste zeeën, een milieu verpest door uitlaatgassen en een oplopend financieringstekort.
Als iedereen zijn pleziertjes door de gemeenschap wil laten betalen, betalen we uiteindelijk allemaal meer.

zondag 5 juni 2016

Democratie is slecht voor de economie.


Democratie zorgt voor welvaart, is het idee.
Dat veel democratische landen rijk zijn, komt niet doordat ze democratisch zijn.
Dat er een verband lijkt te zijn, komt doordat in het verleden veel niet-democratische landen communistisch waren en geen vrije economie kenden.
Het is die vrije economie, die welvaart veroorzaakt.
De laatste decennia zijn juist de niet-democratische economieën enorm gegroeid.
De 3 landen die tussen 2006 en 2010 de grootste groei kenden van het bruto nationaal product per hoofd van de bevolking (Azerbeidzjan, China en Angola) zijn niet-democratisch.



Wat absolute rijkdom betreft doen autocratische regimes het ook lang niet slecht.
Van de 25 landen met het hoogste nationaal product per inwoner zijn er 5 niet-democratisch: Qatar (nummer 3), Singapore (8), Koeweit (17), Verenigde Arabische Emiraten (19) en Brunei (22).



En vergeet niet: toen de westerse landen zo rijk werden, kenden we nog helemaal geen democratie.
In de bloeitijd van Nederland, de Gouden Eeuw, was de macht in handen van een klein aantal regentenfamilies die de openbare ambten onderling verdeelden.
Pas in 1919 hadden mannen en vrouwen in Nederland algemeen stemrecht.

vrijdag 3 juni 2016

Democratie: Geen daden maar woorden.


In een democratie wordt eindeloos gekibbeld.
Wat de een invoert, maakt de ander weer ongedaan.
Beslissingen worden weer teruggetrokken, zodra een belangengroep maar hard genoeg protesteert.
Er worden voortdurend compromissen gesloten.

Bij een autoritair regime heb je daar geen last van.
En dat maakt zo'n regime flexibel en daadkrachtig.
Nieuwe wetten kunnen onmiddellijk worden doorgevoerd.
Er hoeven geen lange discussies gevoerd te worden over de voors en tegens.
Er kan direct ingespeeld worden op een veranderende situatie.

Met name voor landen die een grote verandering doormaken is een autoritair regime vaak succesvoller.
Het voorbeeld bij uitstek is Singapore.



Dat is officieel een parlementaire democratie, maar in de praktijk houdt de People's Action Party (PAP) sinds 1959 de teugels strak in handen.
Oppositie wordt zo veel mogelijk monddood gemaakt in het land.
Juist die strakke leiding zorgde dat Singapore na de Britse kolonisatie van een derde-wereldland kon opklimmen tot een van de rijkste naties van de wereld.
Een op de 6 inwoners is er miljonair.


Vergelijk dat met Nigeria, dat wel een echte democratie is.
Dat land is ook een voormalig Britse kolonie en heeft, in tegenstelling tot Singapore, een natuurlijke rijkdom aan olie.
En toch leeft 70% van de bevolking onder de armoedegrens.

Waar blijft dat geld?
Voor een deel in de zakken van de democratische bestuurders.
De gemiddelde Nigeriaanse senator verdient meer dan de president van de VS, het land heeft er 109.
In Singapore werd de economische groei gebruikt om financiële reserves op te bouwen en de levensomstandigheden van de inwoners te verbeteren door te investeren in huisvesting en onderwijs.

donderdag 2 juni 2016

Waarom beginnen de namen van onze gevechtsvliegtuigen met een F?


Omdat we ze in de VS hebben gekocht.
Ze zetten daar voor het nummer van een toestel een 'F' wanneer het om een gevechtsvliegtuig gaat, een Fighter.


Zo zijn er nog meer letteraanduidingen voor militaire toestellen.
'K' staat voor Tanker en 'C' voor Cargo.
Daar kun je uit afleiden wat de functie is van de KC-135, namelijk het bijtanken van andere vliegtuigen in de lucht.
Enkele andere codes: de 'D' staat voor Drone, de 'O' voor Observation en de 'P' voor Patrol.


- Het eerste militaire toestel van Nederland heette de Brik.
Het werd in 1913 door de 'Luchtvaartafdeling' van de krijgsmacht aangekocht.
- De F-16 waar de Koninklijke Luchtmacht nu mee vliegt, heet voluit F-16A/B MLU (Mid Life Update).

woensdag 1 juni 2016

Hoe moet een straaljagerpiloot tijdens een vlucht plassen?


Hier zijn twee oplossingen voor, een plaszak en een plascondoom.
De plaszak is een kunststof zak met vochtabsorberende korrels.



De vlieger zet eerst de automatische piloot aan en zijn schietstoel op veilig.
Vervolgens maakt hij zijn veiligheidsgordel los, zodat hij 'comfortabel' in de plaszak plast.
Als hij de zak vervolgens kneedt, verandert de inhoud in een gelei.

Het plascondoom wordt voor vertrek omgedaan.
Er zit een slangetje aan dat uitkomt in een kunststof zak naast de voet van de vlieger.



In die plaszak zitten dezelfde vochtabsorberende korrels.
Een jachtvlieger kan de kleine boodschap dus gewoon laten lopen.
Zelfs meerdere keren: de zakken kunnen worden gewisseld.
En na de landing gooi je ze gewoon in de vuilnisbak.