Rhein II (1999) - Andreas Gursky (3,2 miljoen)
Zo op het eerste (en zelfs tweede) gezicht zou je niet denken dat deze foto van oever van de Rijn de duurste foto aller tijden is geworden.
Toch staat 'Rhein II' van de Duitse fotograaf Andreas Gursky sinds 8 november bovenaan de lijst.
Het werk uit 1999 werd bij Christies afgehamerd op 4.338.500 dollar.
Met de huidige wisselkoers is dat ruim drie miljoen euro.
Ook Christie’s stond te kijken van het megabedrag.
Het veilinghuis schatte vooraf de waarde van het werk van Gursky op 1,8 tot maximaal 2,6 miljoen euro en had de recordprijs dus zeker niet zien aankomen.
Gursky's '99 cent Ditpychon', eveneens uit 1999, was trouwens in 2007 ook al de duurste foto ter wereld.
Toch staat 'Rhein II' van de Duitse fotograaf Andreas Gursky sinds 8 november bovenaan de lijst.
Het werk uit 1999 werd bij Christies afgehamerd op 4.338.500 dollar.
Met de huidige wisselkoers is dat ruim drie miljoen euro.
Ook Christie’s stond te kijken van het megabedrag.
Het veilinghuis schatte vooraf de waarde van het werk van Gursky op 1,8 tot maximaal 2,6 miljoen euro en had de recordprijs dus zeker niet zien aankomen.
Gursky's '99 cent Ditpychon', eveneens uit 1999, was trouwens in 2007 ook al de duurste foto ter wereld.
Untitled #96 (1981) - Cindy Sherman (2,9 miljoen)
Een meisje in oranje trui en geruite rok ligt op de grond.
Dromerig en met rode wangen staart ze in de lucht.
Het meisje op de foto is de fotograaf Cindy Sherman (1954) zelf. Op andere foto's verscheen zij in de gedaante van een bezorgde huisvrouw, als een gespannen oude vrouw of als een dame van stand.
Telkens keert hetzelfde gezicht terug in een nieuwe setting, die sterke associaties opwekt met de werelden die wij zo goed kennen van televisie en reclame.
Door steeds weer letterlijk in een andere rol te kruipen onderzoekt Sherman hoezeer wij ons in toenemende mate zijn gaan identificeren met de vrouwelijke rolpatronen die door de media en commercie worden vormgegeven.
Dromerig en met rode wangen staart ze in de lucht.
Het meisje op de foto is de fotograaf Cindy Sherman (1954) zelf. Op andere foto's verscheen zij in de gedaante van een bezorgde huisvrouw, als een gespannen oude vrouw of als een dame van stand.
Telkens keert hetzelfde gezicht terug in een nieuwe setting, die sterke associaties opwekt met de werelden die wij zo goed kennen van televisie en reclame.
Door steeds weer letterlijk in een andere rol te kruipen onderzoekt Sherman hoezeer wij ons in toenemende mate zijn gaan identificeren met de vrouwelijke rolpatronen die door de media en commercie worden vormgegeven.
'Untitled #96' uit 1981 ging in mei 2011 bij Christie's New York onder de hamer voor maar liefst 3.890.500 dollar.
Untitled (Cowboy) (c.2001-2002) - Richard Prince (2,5 miljoen)
De Amerikaanse fotograaf Richard Prince (1949) baseerde zijn Cowboy-fotoserie op het geïdealiseerde beeld dat jarenlang de Marlboro reclames beheerste.
Later werd de serie van Prince gebruikt door merken zoals Ralph Lauren die ponygebruikte op zijn polo's als afbeelding van het merk.
Later werd de serie van Prince gebruikt door merken zoals Ralph Lauren die ponygebruikte op zijn polo's als afbeelding van het merk.
99 Cent II Diptychon (2001) - Andreas Gursky (2,5 miljoen)
Andreas Gursky (1955) is vooral bekend vanwege zijn gigantische foto's van landschappen en gebouwen, veelal gemaakt met grootformaat-camera's.
Zijn bekendste werk is waarschijnlijk '99 cent Diptychon', een weergaloos beeld van een supermarkt vol met producten.
Een duizelingwekkende hoeveelheid verschillende kleuren worden genadeloos op je afgevuurd.
Ontwijken kun je ze niet want het ding is van gigantisch formaat. '99 cent Diptychon' werd in 2007 verkocht voor ruim 3,3 miljoen dollar, of 2,5 miljoen euro.
Het was toen de duurste foto ooit.
Zijn bekendste werk is waarschijnlijk '99 cent Diptychon', een weergaloos beeld van een supermarkt vol met producten.
Een duizelingwekkende hoeveelheid verschillende kleuren worden genadeloos op je afgevuurd.
Ontwijken kun je ze niet want het ding is van gigantisch formaat. '99 cent Diptychon' werd in 2007 verkocht voor ruim 3,3 miljoen dollar, of 2,5 miljoen euro.
Het was toen de duurste foto ooit.
The Pond-Moonlight (1904) - Edward Steichen (2,2 miljoen)
Edward Jean Steichen (1879-1973) was een vooraanstaand Luxemburgs fotograaf, schilder, galeriehouder en museumcurator.
Steichen ging op zijn veertiende in de leer als lithograaf en begon kort daarna met fotograferen.
Zijn 'The Pond-Moonlight' uit 1904 ging in februari 2006 bij Sotheby's New York onder de hamer voor 2.928.000 dollar of 2,2 miljoen euro.
Steichen ging op zijn veertiende in de leer als lithograaf en begon kort daarna met fotograferen.
Zijn 'The Pond-Moonlight' uit 1904 ging in februari 2006 bij Sotheby's New York onder de hamer voor 2.928.000 dollar of 2,2 miljoen euro.
Billy the Kidd (1879-80) - fotograaf onbekend (1,7 miljoen)
In juni 2011 werd de enige authentieke foto van de legendarische outlaw Billy the Kid verkocht op de veiling Brian Lebel's Old West Show & Auction in Denver voor een maar liefst 2,3 miljoen dollar of 1,7 miljoen euro aan miljardair Bill Koch.
De foto, een van de weinige overgebleven artefacten uit het leven van Billy the Kid, is genomen door een onbekende fotograaf ergens in eind 1879 of begin 1880.
De foto, een van de weinige overgebleven artefacten uit het leven van Billy the Kid, is genomen door een onbekende fotograaf ergens in eind 1879 of begin 1880.
Kremlin of Tobolsk (2009) - Dmitry Medvedev (1,3 miljoen)
De veilingmeester stond raar te kijken toen in 2009 tijdens een benefietavond iemand voor 51 miljoen roebel, of 1,3 miljoen euro, deze foto kocht.
Op de plaat is het Kremlin of fort van de Siberische stad Tobolsk te zien.
De fotograaf in kwestie is niemand minder dan de oud Russische president Dmitri Medvedev.
Op de plaat is het Kremlin of fort van de Siberische stad Tobolsk te zien.
De fotograaf in kwestie is niemand minder dan de oud Russische president Dmitri Medvedev.
Hoewel er vaak wordt gezegd dat hij nooit uit de schaduw van zijn voorganger Vladimir Poetin is gekomen, is hij op één onderdeel zijn meerdere: zijn foto heeft meer opgebracht dan het schilderij dat Poetin in 2008 tijdens hetzelfde evenement liet veilen.
Dat kunstwerk bracht 'slechts' 800.000 euro op.
Dat kunstwerk bracht 'slechts' 800.000 euro op.
Nude (1925) - Edward Weston (1,2 miljoen)
De Amerikaanse fotograaf Edward Weston (1888-1945) drukte in de jaren twintig en dertig een onuitwisbare stempel op de moderne fotografie met zijn zwart-wit foto's van naakten en stillevens.
Liefde voor het vrouwelijk lichaam vormde een dominant thema in het werk van Weston.
Een groot deel van zijn roem had hij dan ook te danken aan zijn minimalistische en toch sensuele naaktfoto's in zwart-wit.
Liefde voor het vrouwelijk lichaam vormde een dominant thema in het werk van Weston.
Een groot deel van zijn roem had hij dan ook te danken aan zijn minimalistische en toch sensuele naaktfoto's in zwart-wit.
Georgia O'Keeffe, Hands (1919) - Alfred Stieglitz (1,1 miljoen)
De Amerikaanse fotograaf Alfred Stieglitz (1864-1946) was een waar promotor van de moderne kunst.
Naast het fotograferen is Stieglitz ook bekend door de kunstgalerieën die hij in het begin van de 20ste eeuw in New York City runde.
In die galerieën introduceerde hij veel Europese avant-garde kunstenaars in Amerika.
Hij was getrouwd met de schilderes Georgia O'Keeffe, die meermaals voor zijn lens poseerde.
Naast het fotograferen is Stieglitz ook bekend door de kunstgalerieën die hij in het begin van de 20ste eeuw in New York City runde.
In die galerieën introduceerde hij veel Europese avant-garde kunstenaars in Amerika.
Hij was getrouwd met de schilderes Georgia O'Keeffe, die meermaals voor zijn lens poseerde.
Georgia O'Keeffe Nude (1919) - Alfred Stieglitz (1 miljoen)
Deze foto werd geveild door Sotheby's New York op 14 februari 2006 voor 'amper' 1 miljoen euro.
Nog steeds een prijzige afsluiter van deze reeks.
Nog steeds een prijzige afsluiter van deze reeks.
meer op http://5-five-5.blogspot.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten