Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar heeft soms grote gevolgen.
Ook professionals gaan af en toe behoorlijk de fout in.
Wat?
De veerboot Harold of Free Enterprise, 1987.
Hoe?
Op de route Dover-Zeebrugge is de concurrentie moordend.
Om snel heen en weer te kunnen, moeten vervoerders hun passagiers ook zo snel mogelijk opslokken en uitspuwen.
De Harold of Free Enterprise is daar gelukkig geschikt voor, met een flinke deur aan de voorzijde van het schip.
Zodra alle auto's klaar staan, vertrekt de veerboot op een doodgewone avond zo snel mogelijk naar Engeland vanuit het Belgische Zeebrugge.
Oeps?
De assistent-bootsman ligt bij vertrek te slapen en hij voert daardoor zijn taak niet uit: de boegdeur sluiten.
De kapitein kan vanuit zijn stuurhut de boeg niet zien, hij gaat er vanuit dat alles in orde is.
En de bootsman die ziet dat de boegdeur niet dicht is, doet er niks aan.
De deur sluiten is immers niet zijn taak.
Gevolgen?
Direct na het wegvaren gutst het water door de openstaande boegdeur binnen.
Vier minuten later is het schip gekapseisd en gezonken.
193 opvarenden komen om het leven.
De onvoorzichtige bemanningsleden werden aangeklaagd, net als de reder vanwege een verziekte werkcultuur.
Eerder was een verzoek om een lampje in de stuurhut dat aangeeft of de boegdeur gesloten is, afgewezen als te frivool.
Want de kapitein moest maar zorgen dat zijn ondergeschikten hun werk goed zouden uitvoeren.
Uiteindelijk wordt er niemand veroordeeld, tot woede van de nabestaanden.
meer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten