Miljoenen of zelfs miljarden werden in deze bouwwerken gepompt.
Maar toen ze af waren, bleek het allemaal voor niets.
De projecten waren direct overbodig.
Halte nul.
Wat?
Metro van Antwerpen (België).
Kosten?
Onbekend.
Het project?
Net als veel steden wilde Antwerpen in de jaren zeventig een metrolijn aanleggen.
Dat moest de groeiende verkeersstromen in banen leiden.
Het was een ambitieus project, dat uit twee lijnen zou bestaan: oost-west en noord-zuid.
In de jaren tachtig begon de aanleg van een tweede metrotunnel.
Het probleem?
De metro is er nooit gekomen.
Veel werk bleek overbodig toen in 1988 de bestuurlijke indeling van België veranderde.
Niet de landelijke overheid maar Vlaanderen ging voortaan over het geld.
Het gewest besloot de financiering te staken.
Twee kilometer tunnel is daardoor voor niets gebouwd en zeven haltes zijn spookstations.
Door andere buizen rijden trams, die al ruim veertig jaar bekendstaan als 'premetro'.
De Belgische overheid is zo bedreven in het aanleggen van ongebruikte infrastructuur dat er een term voor bestaat: Grote Nutteloze Werken.
Vooral de in 1988 afgeschafte Wafelijzerpolitiek leidde tot veel nutteloze bouw.
Tegenover elk Waals of Vlaams bouwproject moest een plan in de andere taalregio staan, ook als er geen behoefte aan was.
meer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten