Doel: Meer aandacht vragen voor het syndroom van Sjögren, een auto-immuunziekte waarbij de traan- en speekselklieren ontstoken raken.
Dit leidt vooral tot droge ogen, droge mond, vermoeidheid, gewrichtspijn en soms ernstigere klachten in andere organen.
Datum: 23 juli, de geboortedag van de Zweedse oogarts dr. Henrik Sjögren, die de ziekte in 1933 als eerste beschreef.
Initiatief: Opgericht door de Sjögren’s Foundation om de ziekte zichtbaarder te maken.
Veel mensen hebben het (in Nederland zo’n 85.000), maar de diagnose laat vaak jaren op zich wachten.
Op deze dag delen patiënten hun verhalen, dragen mensen blauw en roepen organisaties op tot meer onderzoek, betere zorg en begrip.
Het is een dag om erkenning te geven aan de impact van deze chronische aandoening.



Geen opmerkingen:
Een reactie posten