zaterdag 29 juli 2017

Vieze boekjes: Het nut van goede daden

Een verhaaltje over een roze olifant?
Een religieus sprookje?
Schattig, maar niet heus.
Sommige kinderboeken zijn behoorlijk gewaagd.
Soms door een drukfout, soms lijkt het alleen maar zo door bekrompenheid.




Goede daad.

Er was eens ... een religieus boek genaamd Het nut van goede daden, voor moslimkinderen van een jaar of zeven.
In het boek zit een passage over drie mannen die gevangen zijn in een grot.
Ze kunnen alleen ontsnappen als ze hun goede daden opnoemen.
De tweede man heeft een sappige anekdote: "Allah, ik heb een nicht waar ik veel van hou.
Ik wou eigenlijk met haar naar bed.
Maar zij weigerde altijd.
Een paar jaar later had zij een probleem en kwam naar mij toe.
Ik gaf haar toen 120 dinar op voorwaarde dat zij met mij naar bed zou gaan".
Uiteindelijk deed de man het niet.
Goed van hem!
Toch vond NBD Biblion, de organisatie die boeken en media levert aan bibliotheken, het wat dubieus om anderen te laten lezen over een man die een vrouw geld biedt voor seks en dan ook nog eens aan zijn eigen nicht.

Happy end?
De openbare bibliotheken besloten het boek in de kast te houden.
Het maakt deel uit van de boekenserie Klein verhaaltje, die islamitische normen en waarden aan kinderen moet leren.
In de andere delen komen niet zulke gewaagde scenes voor.

meer: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten