Zorgen dat een vliegtuig ijsvrij blijft in de lucht, begint al op de grond.
Voor vertrek wordt een vliegtuig bespoten met een beschermende laag antivrieschemicalien, meestal is dat glycol.
Voor vertrek wordt een vliegtuig bespoten met een beschermende laag antivrieschemicalien, meestal is dat glycol.
Eenmaal in de lucht probeert een vliegtuig regenbuien te omzeilen.
Omdat het hoog in de lucht 40 tot 70 graden vriest, bestaat het gevaar dat de regen direct vastvriest aan het vliegtuig.
Als de piloot toch door een bui moet, kan hij tijdens het vliegen nieuwe antivries op zijn vliegtuig spuiten.
Toch zijn de maatregelen niet altijd afdoende: in 2009 viel een klein vliegtuig boven Buffalo, New York, uit de lucht, omdat het te zwaar was geworden.
Er had zich te veel ijs gevormd op de vleugels.
Kijk ook eens op http://5-five-5.blogspot.nl/
http://dorpenstedennederland.blogspot.nl/
Ik wil hier even op reageren want wat wordt hier de plank misgeslagen zeg.
BeantwoordenVerwijderenAntivries in een vliegtuig. LOL.
Nee even serieus een vliegtuig heeft geen tank antivries bij zich. Hoe doet men het dan?
De motor van het vliegtuig levert warme lucht aan op de vleugels, de Nacelle en de cockpitramen. Daardoor blijft het vliegtuig ijsvrij. Dit heet Wing en Engine Anti-Ice respectivelijk Window Heat.
En dan nog wordt deze lucht alleen maar op de leadingedges en de eerste 30cm van de vleugel geleverd. Daarom kan het midden van de vleugel best wat ijs bevattten. Zolang het maar niet op de leading edges en flaps zit dat ijs is er niet aan de hand
Mvg Een vliegtuigkenner.