zaterdag 12 januari 2019

Zeilen: Zeil niet solo

Waarom zou je je leven wagen op een bergtop of op zee? 

Zeil niet solo.

Waarom niet?
In maart 2017 haalde Pieter Heerema de finish van de Vendée Globe, een zware solozeilrace.
Hij voor 116 dagen in zijn eentje de wereld rond.
Hoe was dat?
'Ik raad het 99% van de mensen ten zeerste af', zegt hij.
Solozeilen is vreselijk moeilijk.
'Je moet aan de ene kant van de boot iets doen, maar tegelijk aan de andere kant een touw pakken.
Daar moet je steeds iets op verzinnen.'
Ook ben je van je apparatuur afhankelijk.
Bij Heerema begaf de stuurautomaat het en dreigde de boot uit koers te raken.
'Ik wilde slapen, maar ik wist dat het elk moment mis kon gaan.
Heel angstig'.
Zeker tussen Australië en Zuid-Amerika.
'Vanuit Australië kunnen ze niet bij je komen, maar ook niet vanuit Zuid-Amerika.
Je bent echt op jezelf aangewezen'.

Waarom doen mensen het toch?
'Ik doe graag dingen die anderen gevaarlijk vinden.
Maar: ik doe misschien idiote dingen, maar niet op een idiote manier.
Ik ski bijvoorbeeld wel buiten de piste, maar nooit zonder gids.
Op de Vendée Globe had ik me ook goed voorbereid'.
De vervelende herinneringen bij Heerema lijken al te slijten.
'Toen ik net aankwam vroeg een journalist: gaat u dit ooit weer doen?
Ik zei meteen: nee!'
Maar de volgende race is pas over vier jaar.
'Vraag het me volgend jaar nog eens.
Wie weet zeg ik dan ja, haha'.

meer




Geen opmerkingen:

Een reactie posten