maandag 9 april 2012

Tien extravagante bussen


Je hebt klassieke, doodsaaie bussen van het openbaar vervoer, die - als het even meezit - een grappige reclameboodschap dragen, en je hebt creatieve machines waar de bedenkers en makers uren tijd en moeite in geïnvesteerd hebben. 
Omdat 10 foto's van Connexxion en RET-bussen oersaai zijn, gaan we uiteraard voor de tweede categorie. 
De 'Cool Bus' van Ken Nelson is een waardige opener. Deze dragster wordt aangedreven door een Chevy-motorblok van wel 1000 pk. 
Spijtig genoeg overleed de eigenaar Ken Nelson afgelopen december aan een slepende ziekte.


De Youngman JNP6250G is officieel de langste bus ter wereld. 
Het gevaarte is 13 meter langer dan standaard stadsbussen en kan in één keer 300 passagiers aan. 
Hij rijdt niet sneller dan 75 kilometer per uur, maar in China liggen ze daar niet wakker van. 
Ze hebben toch maar weer lekker de grootste. 
Momenteel rijden deze bussen tussen Peking en Hangzhou. 
Hoewel je zou denken dat de Superliner onderweg niet te veel bochten tegen mag komen, heeft hij dezelfde draaicirkel als een gewone bus.


In New Delhi komt een fiets beter van pas om door het drukke verkeer te slalommen dan een logge bus. 
Deze riksja is het ideale compromis. 
Behalve dan voor de arme leerlingen, die samengedrukt worden in de laadruimte van deze 'schoolbus'. 
Hopelijk laat niemand er onderweg eentje vliegen, want dan heb je een helse rit voor de boeg.


Stelletjes die trouwen, kiezen vaak voor een limousine, oldtimer of open koets met paarden. 
Waarom geen bruidstaartbus? 
Dit geval is helemaal opgebouwd als een suikerzoete, spierwitte bruidstaart met accessoires die van op afstand aan kant doen denken. 
Je zal heus geen onopgemerkte entree maken in dit geval!


Al in 1956 werd er druk geëxperimenteerd met bussen. 
Dit geval deed dienst als skilift en bracht zo wintersportgangers naar de top van de piste in het Amerikaanse Mount Hood, Oregon. 
In 10 minuten tijd steeg de Skiway 640 meter, allemaal dankzij een coole buschauffeur met Humphrey Bogard-hoed.


De Shortcut High kan niet anders dan een glimlach op je gezicht toveren. 
Deze lowrider wordt nuttig gebruikt: de eigenaar doorkruist er het Amerikaanse vasteland mee om schoolmateriaal te verzamelen voor kansarme kinderen overal ter wereld.


In de Schotse stad Glasgow rijdt sinds twee jaar een bus rond die ook op het water zijn mannetje staat. 
De Amphibus moet zo het openbare vervoer van Glasgow nog iets aantrekkelijker maken. 
De bus van Hollandse makelij kostte om en bij een miljoen euro, maar dat wilde niet zeggen dat de eerste tests vlekkeloos verliepen. 
De allereerste keer dat de Amphibus te water werd gelaten, moest de test al na een uurtje stopgezet worden "omdat de bus nat geworden is". 
Gelukkig verliep test 2 opmerkelijk beter.


De gemiddelde toeristenbus is niet om aan te zien. 
Behalve in de Noorse stad Bergen, waar deze rode dubbeldekker lowrider het mooie weer maakt. 
Hij is verlaagd om mensen die slecht te been zijn gemakkelijker te laten opstappen, het effect is er niet minder mooi om.


We zijn de Italianen om drie dingen dankbaar: pasta carbonara, Monica Belluci en.. de trippeldekker bus. 
In de jaren dertig, in volle Mussolini-periode, vervoerde deze drie verdiepingen tellende bus tot maximaal 88 passagiers van Rome naar Tivoli en terug. Bovendien was dit het eerste openbare voertuig met een aparte rokersruimte op de bovenste verdieping. 
Wie zei daar ook alweer dat de Italianen geen visionairs zijn?


Niet alle bussen hebben vier wielen of een dak. 
Deze omgebouwde motorfiets, de S'Cool Bike, biedt plaats aan de motorrijder, een kind of zes en een volwassene achterop. 
Ideaal voor grote gezinnen dus, op voorwaarde dat paps onderweg geen wheelie uitprobeert.





1 opmerking: